θα συμφωνούσαμε ότι αρκετά από αυτά που θιγεί το συγκεκριμένο άρθρο αν όχι όλα, αποτελούν μία κραυγαλέα πραγματικότητα.
Ξεκινώντας την περιήγησή μας, θα αναφερθούμε σε αυτές τις εικόνες που συναντάμε σε κάποια πανήγυρη ενός Ναού.
Αρχικά στη διαδρομή μας προς τον Ναό εφόσον κινούμαστε πεζοί, παρατηρούμε τον αποκλεισμό των δρόμων από τους πάγκους των μικροπωλητών.
Και δεν πρέπει να θεωρηθεί υπερβολική η τοποθέτηση ότι, για ορισμένους σημαντικότερη είναι η αγορά προϊόντων από τους πάγκους που βρίσκονται στο δρόμο έξω από το Ναό, σε σύγκριση με την πραγματική συμμετοχή στη χαρά για τον άγιο που γιορτάζει.
Μερικές φορές ίσως να μας διαφεύγει ότι γιορτάζουμε την ένωση του εορτάζοντα αγίου με το Θεό τη συγκεκριμένη ημερομηνία της κοιμήσεώς του, γι' αυτό και είναι εορτή χαράς και λέγεται πανήγυρις, διότι μετέχουμε στη χαρά της δόξας του αγίου που έφθασε στο Θεό, ενός ανθρώπου που ήταν ένας από εμάς και κατόρθωσε να γίνει ουρανοπολίτης.
Συνεχίζοντας, βλέπουμε μία δεύτερη εικόνα η οποία βεβαίως είναι ο συνωστισμός στα κεριά.
Και εκεί που στέκεσαι, ξαφνικά βλέπεις μία μεγαλοκοπέλα να αρπάζει μία χούφτα κεριά για τις γειτόνισσες που δεν μπορούν να προσέλθουν στην πανήγυρη, διότι η τηλεόραση παίζει ένα κρίσιμο επεισόδιο από την αγαπημένη τους σαπουνόπερα.
Και αφού αρπάξει αυτή τη χούφτα με τα κεριά, προσέρχεται ευλαβικά στις εικόνες και τα τρίβει πάνω στο τζάμι. Για ποιό λόγο; Φυσικά για ευλογία. Έτσι πιστεύει, ότι τρίβοντάς τα πάνω στην εικόνα, τα κεριά θα λάβουν σούπερ ενέργεια και χάρη.
Κατόπιν, παρατηρώντας τη σειρά των ανθρώπων για την προσκύνηση των ιερών εικόνων, το κουτσομπολιό δίνει και παίρνει λες και βρισκόμαστε σε κοινωνική εκδήλωση.
Εννοείται βέβαια ότι δεν γίνεται ούτε η ελάχιστη αναφορά στον άγιο και το βίο του στα πλαίσια του συγκεκριμένου μπλα μπλα, παρά μόνο αν μας το θυμίσει ο επίσκοπος στο κήρυγμα.
Έπειτα δεν λείπουν και τα σπρωξίματα στην ουρά για τον ασπασμό της εικόνας του εορτάζοντα αγίου.
Και από το πουθενά, μία γιαγιά «μπουκάρει» στο σολέα με τσαμπουκά για τις υποτιθέμενες ευλογίες που προσδοκά να αποσπάσει, αψηφώντας τις οδηγίες των ιερέων και των επιτρόπων για ευταξία και ηρεμία.
Πράγματα που δεν χρειάζονται συστάσεις για να τηρηθούν, αλλά εξυπακούεται η τήρησή τους από την ίδια τη λογική.
Δεν θα παραλείψουμε βέβαια να αναφέρουμε την κλασσική περίπτωση του τσακωμού για ένα κομμάτι άρτο μετά το πέρας της ακολουθίας, σημειώνοντας ότι όλα αυτά βέβαια, μόνο τιμή στον εορτάζοντα άγιο δεν είναι.
Εντάσεις και σπρωξίματα, σκηνές βγαλμένες από γήπεδο, που προδίδουν την τραγικότητα που κουβαλάμε.
Αν μέσα από αυτές τις συμπεριφορές επιδιώκουμε να λάβουμε ευλογίες, πραγματικά θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς, τι ακριβώς ευλογίες μπορεί να είναι αυτές, όταν ένας άνθρωπος συμπεριφέρεται βίαια και τριτοκοσμικά αντί να προσευχηθεί;
Και πολλές φορές οι καημένοι οι επίτροποι φθάνουν στα πρόθυρα νευρώσεων, από εμάς τους ακατήχητους που τους σπάμε τα νεύρα με τις απαιτήσεις μας.
Αυτές οι συμπεριφορές από εμάς, πολλαπλασιάζουν την ήδη τεράστια κόπωση των ανθρώπων αυτών που διακονούν στο Ναό. Και την σωματική, αλλά και την ψυχολογική.
Επιπροσθέτως θα λέγαμε πως αν κοιτάξουμε προσεκτικά μέσα μας, θα δούμε ότι μετά από μια τέτοια πανήγυρη, πολλοί από αυτούς που διακονούν, νιώθουν μια ανακούφιση που η όλη διαδικασία έλαβε τέλος, ως τραυματική εμπειρία και όχι ως πραγματική εορτή.
Το φολκλόρ, οι εντάσεις, η θρησκευτικότητα και η παρακμιακή συμπεριφορά συνδέονται βεβαίως και με μία πνευματική πτώση, έχοντας βέβαια ο καθένας από εμάς την προσωπική του ευθύνη.
Πως θεραπεύονται όλα αυτά τα νοσηρά φαινόμενα; Φυσικά με κατήχηση και με μία βαθύτερη εσωτερική διεργασία, μία κίνηση που θα μας βοηθήσει να βρούμε τον λόγο για τον οποίο προσερχόμαστε στον Ναό. Ο λόγος τελικά είναι η αγάπη για το Χριστό, ή μήπως πηγαίνουμε για όλα τα ανούσια παρελκόμενα, μαγικά, υποτιθέμενες ευλογίες, κοινωνική συναναστροφή κτλ;
Ας μάθουμε να συμπεριφερόμαστε κάποια στιγμή με μια σχετική ηρεμία και ειρήνη εντός του Ναού, ο οποίος είναι χώρος ευταξίας και ταυτόχρονα ας πάψουμε να δίνουμε την εντύπωση ότι ανήκουμε σε μία ιδιόμορφη κατηγορία θρησκευτικών χούλιγκανς.